Hostessy DNA obsługują targi i konferencje na terenie całej Polski. W ostatnim czasie nasze dziewczyny…
Interesuje Cię praca hostessy – na czym polega i z jakimi obowiązkami się wiąże? Zastanawiasz się, czy podołasz wyzwaniu i jak wygląda typowy dzień pracy podczas imprezy lub akcji promocyjnej? Jesteś w dobrym miejscu. Jako profesjonalna agencja hostess zajmujemy się dobieraniem właściwych ludzi do tego typu pracy. Wiemy, jak ważne są pewne cechy charakteru oraz możemy przybliżyć Ci, czym będziesz się zajmować, promując produkty i usługi.
W tym artykule znajdziesz odpowiedź na pytanie, na czym polega praca hostessy. Firmy i osoby zajmujące się organizacją targów, konferencji, imprez okolicznościowych, pokazów, pikników czy koncertów chętnie korzystają z ich pomocy. Widzą potencjał w bezpośrednim kontakcie z przyszłym klientem. Co robi hostessa na eventach?
Kim jest hostessa?
Chociaż praca hostessy kojarzy się większości osób przede wszystkim z degustacjami w hipermarkecie, jest to pełen wyzwań zawód. Doświadczona osoba może pracować przy różnego rodzaju imprezach na mniejszą i większą skalę. Branża eventowa to między innymi wystawy, bankiety, gale, sympozja, festiwale, spotkania biznesowe i imprezy VIP, podczas których hostessy i hości zajmują się promocją produktów i usług.
Stają się ambasadorami marki, a głównym wyzwaniem jest jej przedstawienie, zainteresowanie firmą przypadkowych osób i zachęcenie ich do zainwestowania w promowany produkt. Nie jest to jednak tak proste, jakby się wydawało. Proces sprzedaży i pozyskania klienta jest skomplikowany i składa się z kilku etapów. Dlatego jeśli planujesz zatrudnienie hostessy, albo chcesz nią zostać, musisz się do tego odpowiednio przygotować.
Jakimi cechami powinna wyróżniać się hostessa?
Promocja produktów lub usług wymaga pewnego kompletu cech, które są pomocne w skutecznej realizacji obowiązków. Poza atrakcyjnym, schludnym wyglądem i pięknym uśmiechem, niezbędne są zdolność łatwego nawiązywania kontaktów i kompetencje komunikacyjne. Przydaje się również:
- – pozytywne nastawienie do ludzi,
- – pewność siebie,
- – kultura osobista,
- – punktualność,
- – inicjatywa.
Miłe usposobienie, umiejętność odnajdywania się w każdej sytuacji i szybkiego reagowania ułatwiają wykonywanie obowiązków. Potrzebna jest też znajomość języków obcych, zwłaszcza jeśli wydarzenie organizowane jest dla międzynarodowych gości. Postawa prokliencka i profesjonalizm wpływają na skuteczność działań i w efekcie również na to ile zarabia hostessa. Jej wynagrodzenie uzależnione jest od rodzaju eventu, długości jego trwania oraz zakresu obowiązków. Jak więc wygląda praca takiej osoby?
Na czym polega praca hostessy?
Hostessa i to, co robi, przyczynia się do budowania świadomości marki wśród potencjalnych klientów i wizerunku firmy odpowiedzialnej za organizację wydarzenia. Pomaga dotrzeć z ofertą, odpowiada na pytania najbardziej wymagających klientów i zachęca do kupna produktu lub usługi. W zależności od rodzaju akcji marketingowych, miejsca imprezy oraz jej skali i tematyki obowiązki hostessy mogą się nieco różnić. Do zadań typowych na tym stanowisku należy m.in.:
- – witanie i żegnanie gości,
- – oprowadzanie osób po terenie targów lub wystawy,
- – prezentowanie produktów/usług,
- – roznoszenie ulotek,
- – rozdawanie próbek,
- – prowadzenie degustacji,
- – wręczanie gadżetów reklamowych,
- – wręczanie nagród, dyplomów i/lub kwiatów,
- – dbanie o dobrą atmosferę podczas imprezy,
- – udzielanie informacji/odpowiadanie na pytania,
- – pozowanie do zdjęć,
- – zbieranie ankiet/podpisów,
- – pomoc podczas konkursów.
Szczególnie podczas dużych wydarzeń takich jak imprezy firmowe czy konferencje lub targi, hostessa przejmuje niektóre obowiązki organizatora. Prowadzi rozmowy z gośćmi, wskazuje kierunek, gdzie należy się udać. Musi sprawdzać na bieżąco czy wszystko przebiega tak, jak powinno. Host lub hostessa są pierwszą osobą, do której kierują się uczestnicy, gdy mają jakieś pytanie lub problem.
Podsumowanie
Kompetencje hostess i hostów są niezwykle istotne, gdyż decydują o końcowym efekcie akcji promocyjnych. Ich zdaniem jest nie tylko promocja produktów znanych marek, ale również dbanie o poprawny i zgodny z planem przebieg eventu. Stanowisko hostessy wiąże się z wieloma obowiązkami, które zmieniają się w zależności od imprezy, którą obsługują. W tej pracy ważny jest wygląd zewnętrzny, ale większość niezbędnych kompetencji dotyczy zdolności komunikacyjnych.
Zadaniem takiej osoby jest dowiedzieć się, jakie potencjalny klient ma potrzeby i wskazać produkt czy usługę, która pomoże je zaspokoić. Dlatego w pracy jako hostessa ważne jest odpowiednie nastawienie do rozmówcy. Dobrze, gdy zapyta ona o imię osoby, z którą rozmawia, nawiąże naturalną i przyjazną rozmowę. Zwiększa to efektywność prowadzonych działań. To, jak wygląda dzień pracy na tym stanowisku, zależy od wielkości i rodzaju obsługiwanego eventu. Praca może zająć kilkanaście godzin w ciągu dnia, lub polegać na kilkugodzinnej promocji produktu w wyznaczonym miejscu. Hostessa może przechadzać się wśród gości lub przebywać w jednym punkcie i zachęcać innych do zapoznania się z promowaną oferta przy jej stanowisku.